Eerste pijler: Emotionele & fysieke aanwezigheid

Door een empathische houding aan te nemen als leerkracht, zorg ik ervoor dat ik emotioneel aanwezig ben. Dit kan ik het best doen door mij in te leven in de wereld van de leerling. Dit zorgt ervoor dat ik kan meevoelen met hen, waardoor de leerling zich begrepen en gehoord voelt.


Daarnaast is het ook belangrijk dat ik mij als leerkracht fysiek onder de leerlingen begeef tijdens pauzemomenten of momenten waar ik geen les geef aan de leerlingen. Dit kan fysiek geweld voorkomen en zorgt ook voor een betere relatie met de leerlingen.


!> Belangrijk is dus dat ik zowel fysiek als emotioneel aanwezig ben en dat ik actief luister.


actie-reactie

Tweede pijler: De-escalatie & zelfcontrole

Als leerkracht is het belangrijk dat ik in eender welke situatie de kalmte bewaar. Zolang er bij een situatie die dreigt te escaleren één van de partijen kalmeert, neemt het risico op effectieve escalatie af. In de puberteit beginnen tieners 'straffen' en 'beloningen' te herkennen als manipulatie. Ze zetten zich hier dan ook tegen af en laten blijken dat het hen niet kan schelen.


!> Het is dus belangrijk om controle te vervangen door zelfcontrole, waarbij ik een kritieke situatie niet laat escaleren door mijn eigen gedrag aan te passen en een open houding aan te nemen.



Derde pijler: Netwerk & steunfiguren

Als leerlingen merken dak ik de steun kan inroepen (van ouders, collega's, andere leerlingen, directie...), voelen ze dat ik er niet alleen voor sta. Dit zorgt ervoor dat ik aan geweldloos verzet kan doen. Daarbij doe ik beroep op mijn netwerk of op de steunfiguren om een bepaalde situatie uit te klaren.


!> Als startende leerkracht is het belangrijk om advies te vragen aan collega's en leerlingenbegeleiders, zodat ik zo snel mogelijk een netwerk opbouw.


steunfiguren

Vierde pijler: Transparantie & openbaarheid

Als leerkracht moet je duidelijkheid en veiligheid creëren. Dit ik doen door transparant te zijn in zowel de regels en afspraken die ik opleg, als de manier waarop ik met overtredingen omga. Daarbij is het ook van belang dat ik mijzelf ben voor de klas en niet in een bepaalde rol kruip. Dit geeft mij de kans om fouten te mogen maken.


!> Door verbindend te communiceren (vanuit de ik-vorm), toon ik mijn 'echtheid' aan de klasgroep en kan ik werken aan transparantie en openbaarheid.



Relatiegebaren

Via relatiegebaren versterk je de individuele band met de leerling, waardoor de leerling zich gesterkt voelt in eventueel moeilijke tijden. Het gebaar is onafhankelijk van de eventuele goede houding van de leerling. Een relatiegebaar kan een kaartje naar een langdurig zieke leerling zijn.


!> Het is belangrijk dat ik als leerkracht op de hoogte blijf van wat er zich in mijn klas afspeelt, zodat ik met kleine acties de leerlingen kan steunen (zowel in moeilijke als minder moeilijke tijden).


complimentjes
Bron: KlasCement